Nyhet 2024-09-16
Nya artiklar i Barnboken− tidskrift för barnlitteraturforskning
Flerspråkighet, moderskap och Linda Bondestam − höstens första artiklar i Barnboken − tidskrift för barnlitteraturforskning är släppta!
Vi inleder temat Flerspråkighet och barnlitteratur med en norsk dagboksroman och två bidrag med fokus på på flerspråkighet i norska förskole- respektive skolbiblioteksmiljöer.
Nina Goga tittar på språkexperiment i dagboksform i sin artikel ”Rap og multietnolektisk myndiggjøring i Amina Sewalis dagbokroman Hør’a, dagbok!”, Katarzyna A. Tunkiel, Cecilie Dyrkorn Fodstad, och Trude Hoe skriver om läsning med flerspråkiga norska dagisbarn i ”Reading Practices with Multilingual Children in Norwegian Kindergartens Picturebooks, Tangible Objects, and Playful Bodies”, och Lene Anundsen och Ingeborg Eidsvåg Fredwall undersöker skolbiblioteket som en flerspråkig plats i ”På vei mot et flerspråklig skolebibliotek”.
Fler artiklar inom temat Flerspråkighet och barnlitteratur kommer att släppas längre fram. Gästredaktörer för temat är Helena Bodin, Stockholms universitet och Julia Tidigs, Åbo akademi.
Utöver dessa tre publiceras en artikel av Thomas Sjösvärd till temat Moderskap och modrande: ”Rävjägaren och pärlemor. Moderskap och biologi hos Kitty Crowther”, samt en fristående artikel av Katrina Åkerholm: ”Att förhålla sig till ovisshet i litteraturundervisningen Litteraturdidaktiska perspektiv på Linda Bondestams klimatbilderbok Mitt bottenliv”.