Saga-projektet

Svensk läraretidnings förlag startade 1896 och var ett av de första svenska bokförlagen som hade som huvudsyfte att ge ut barn- och ungdomsböcker. Förlagets bokserie Barnbiblioteket Saga är en av de största läsfrämjande satsningarna genom tiderna i Sverige. Svenska Barnboksinstitutet leder tre större projekt om förlagets verksamhet. ”Saga-projektet” fungerar som ett ramprojekt för institutets olika forskningsinsatser om förlaget.

Saga-logotyp-signatur

Om projektet

I ”Saga-projektet” undersöks betydelsen av Svensk läraretidnings förlags verksamhet och utgivning. Flaggskeppet var Barnbiblioteket Saga, en bokserie som gavs ut i över sju decennier från 1899. Förlaget startades av folkskollärarna vid förrförra sekelskiftet och på 1960- och 1970-talen överfördes det stora förlagsarkivet, det så kallade Saga-arkivet, till Svenska Barnboksinstitutet.

Inom ramen för projektet skriver tolv forskare från sju olika universitet och högskolor artiklar och monografier samt samverkar löpande genom workshops. Forskningen publiceras löpande, bland annat i ett mångårigt tema i tidskriften Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning.

Institutet tilldelades initieringsmedel för projektet från Anérstiftelsen, Lärarstiftelsen, Åke Wibergs Stiftelse och Magnus Bergvalls Stiftelse. Sedan 2019 drivs projektet med medel från Lärarstiftelsen.

Medverkande forskare

Johanna Almqvist – Linnéuniversitetet
Maria Andersson – Stockholms universitet
Anne Banér – Stockholms universitet
Ulf Boëthius – Stockholms universitet
Elina Druker – Stockholms universitet
Martin Hellström – Linnéuniversitetet
Lena Kåreland – Uppsala universitet
Sara Kärrholm – Lunds universitet
Eva Nordlinder – Mittuniversitetet
Björn Sundmark – Malmö högskola
Åsa Warnqvist – Svenska Barnboksinstitutet
Olle Widhe – Göteborgs universitet
Magnus Öhrn  – Stockholms universitet

Projektledare

Åsa Warnqvist – Svenska Barnboksinstitutet

Kontakt